Etusivu Koulutusala Ohjelmistokehitys Peliohjelmointi & 3D-mallinnus
Peliohjelmointi & 3D-mallinnus
- Agile, scrum ja ketteryys
- Arkkitehtuuri
- DevOps
- IT-infrastruktuuri
- ITIL®, IT-palvelunhallinta
- Johtaminen
- Liiketoiminnan kehittäminen
- Markkinoinnin työkalut
- Microsoft 365 (Office)
- Ohjelmistokehitys
- Palvelumuotoilu ja prosessit
- Pilvipalvelut
- Projektinhallinta
- Tekoäly (AI)
- Testaus
- Tiedolla johtaminen ja tiedonhallinta
- Tietoturva
- Vaatimusmäärittely
Peliohjelmoinnin kehittäjät ja 3D-mallintajat auttavat muuttamaan pelit konseptista pelattavaksi todellisuudeksi. He tekevät tämän koodaamalla visuaalisia elementtejä, ohjelmoimalla ominaisuuksia ja testaamalla iteraatioita, kunnes peli on valmis markkinoille. Jos rakastat videopelejä ja nautit tietokoneiden kanssa työskentelystä, videopelien kehittäjän ura voi olla erittäin palkitseva.
Tieturin koulutuksissa opit pelikehitykseen tarvittavia taitoja aina Unity- ja Blender-perusteista VR-projektien rakentamiseen.
Mikä on videopelien kehittäjä?
Pelinkehittäjillä on tyypillisesti rooli useissa pelikehityksen osa-alueissa, kuten visuaalisessa ilmeessä, tekoälyssä, käyttöliittymässä ja pelilogiikassa. Pelinkehittäjät ottavat pelisuunnittelijoiden suunnitelmat, juonikuvitukset ja ideat ja käyttävät niitä suunnitelmina, joiden avulla peli herätetään henkiin, jotta pelaajat voivat oikeasti pelata sitä.
Pelinkehittäjien tehtävät, roolit ja erikoistumiset
Pelinkehittäjänä tekemäsi työtehtävät vaihtelevat sen mukaan, minkä kokoisessa yrityksessä työskentelet ja mihin olet erikoistunut. Suuremmissa peliyrityksissä sinulla on todennäköisemmin erikoistuneempi tehtävä, jossa työskentelet pelin tietyn elementin parissa. Indie-julkaisijalla voit olla mukana useissa eri prosesseissa pelin elinkaaren aikana. Tässä roolissa tehtäviin voi kuulua esimerkiksi:
- Uusia ideoita kehittäminen pelisuunnittelua varten
- Visuaalisten ideoiden muuntaminen koodiksi
- Prototyyppien luominen ja iterointi
- Yhteistyö sidosryhmien, kuten suunnittelijoiden, tuottajien ja taiteilijoiden, kanssa.
- Pelin vakauden seuraaminen ja laadunvarmistus
- Olemassa olevan koodin arviointi ja parannuksien ideointi
Pelikehityksessä työskentelet tyypillisesti jossakin neljästä roolityypistä: ensimmäisen, toisen tai kolmannen osapuolen kehittäjänä tai itsenäisenä (indie) kehittäjänä.
Sen lisäksi, että päätät, millainen kehittäjä haluat olla, voit myös erikoistua. Voit kehittää erikoisosaamista laitteeseen perustuen (konsoli, tietokone tai mobiili), pelityypin (kuten simulaatio, seikkailu, roolipeli, strategia) tai tietyn pelielementin (esimerkksi sisäiset järjestelmät, tasosuunnittelu, käyttöliittymä) perusteella.
Miten tulla pelinkehittäjäksi?
Videopelien kehittäminen on tyypillisesti erittäin haluttu ura, erityisesti niille, jotka ovat innostuneet videopeleistä. Unity on laajalti käytetty pelinkehitysmoottori ja sen osaaminen on yksi pelikehittäjien olennaisista taidoista. Unity mahdollistaa erilaisten toteutusten luomisen PC/MAC-tietokoneille, konsoleille, mobiiliin sekä tietokoneiden selainympäristöön.
Tieturin Unity-kursseilta saat valmiudet erilaisten projektien luomiseen Unityssa:
Mikä on 3D-mallintaja?
3D-mallintaja on asiantuntija, joka rakentaa visuaalisia malleja todellisten ja kuvitteellisten esineiden pohjalta. 3D-mallintaja voi luoda minkä tahansa monimutkaisen 3D-mallin huonekalujen ja arkkitehtonisten rakenteiden malleista 3D-hahmomalleihin.
3D-mallintaja on 3D-grafiikkakohteen luomisprosessin alkupiste. Siksi 3D-mallintajan tehtävänä on kehittää sellainen objektien tai hahmojen tietokanta, jonka avulla on kätevä työskennellä tulevaisuudessa.
Jokaista projektia varten luodaan ensin työpiirustukset, joissa on julkisivunäkymiä tai hahmon kuvia, jotka asiakas hyväksyy, ja vasta sitten kohde mallinnetaan näiden piirustusten mukaan. Luodun mallin on oltava mahdollisimman lähellä luonnosta. Monissa studioissa 3D-mallintajat piirtävät luonnokset itse, joten kyky piirtää käsin voi olla suuri etu tai edellytys palkkaamiselle.
Tieturin kursseilta saat valmiudet tehdä 3D-grafiikkaa, kuten tuotekuvia tai 3D-elementtejä, Blenderillä, 3DsMaxilla ja Mudboxilla.
3D-mallintajan työtehtävät ja vastuualueet
3D-mallintajia tarvitaan monilla aloilla, kuten pelien, elokuvien, mainonnan, arkkitehtuurin, sisustuksen, huonekalujen ja erilaisten laitteiden luomisessa. Hänen tehtävänsä voivat vaihdella tämän alan ja 3D-mallintajan suorittaman työn tyypin mukaan. Ennen kaikkea hän osallistuu hahmojen, esineiden ja ympäristöjen digitaalisten 3D-mallien kehittämiseen esimerkiksi piirustusten, luonnosten, valokuvien, konseptitaiteen pohjalta. Esineiden 3D-mallien tekeminen realistisiksi on monimutkainen ja työläs prosessi, joka vaatii sekä luovuutta ja tarkkaavaisuutta että teknisiä taitoja.
3D-mallintajan tehtäviin voi kuulua mm:
- UV-kartoituksien luominen tekstuureja varten
- Mallin rungon (rigging) luominen myöhempää animaatiota varten
- Mallien teksturointi ja materiaalien asettaminen
- Mallien optimointi mobiililaitteita varten
- Tasojen suunnittelu
- 3D-visualisointien luominen
- Nykyisten 3D-mallien tarkentaminen ja muokkaaminen
- Yksinkertaisten animaatioiden luominen
- Yhteistyö kehittäjien ja muun tiimin, kuten 3D-animaattorin, 3D-riggerin, visualisoijan, tuotantosuunnittelijan, tekstuuritaiteilijan kanssa
Mihin 3D-mallinnusta käytetään?
Aiemmin 3D-mallinnusta käytettiin vain luovuuteen ja suunnitteluun liittyvillä aloilla. Digitaalisen maailman kehittyessä tietokoneella tehtävästä 3D-mallinnuksesta on tullut välttämätön osa yhden tai toisen alan työtä. Tässä on joitakin niistä:
- Arkkitehtuuri ja sisustussuunnittelu
- 3D-mallinnus videopelejä varten
- Elokuvat
- Mainonta ja markkinointi
- Tuotanto
- 3D-mallinnus animaatiota varten
- Lääketiede
- 3D-tulostus
Koulutuksia 3D-mallinnukseen
Tieturin kursseilta saat valmiudet tehdä 3D-grafiikkaa, kuten tuotekuvia tai 3D-elementtejä, vaikkapa animaatioihin ja videoihin. Kurssit antavat tiedot ja taidot 3D-ohjelmistojen käyttämisestä graafisessa työskentelyssä.
Hae koulutuksista