Markkinoinnin työkalut

Markkinointityökaluilla parempia tuloksia ja helpompaa päätöksentekoa.

Markkinoinnin työkalut voivat auttaa markkinoinnin ammattilaisia parantamaan tuottavuutta, saamaan parempia tuloksia, mittaamaan markkinoinnin suorituskykyä ja parantamaan markkinoinnin päätöksentekoa. 

Verkkoanalytiikka ohjaa digimarkkinointia: se kertoo, miten markkinointi suoriutuu. Analytiikka auttaa ymmärtämään, mitkä toimet toimivat ja mitkä eivät, mikä mahdollistaa jatkuvan parantamisen ja optimoinnin. Saat kerättyä arvokasta mm. tietoa siitä, mitä sivustolla tapahtuu sekä miten käyttäjät ovat sinne saapuneet. Näiden lisäksi saat tietoa, saavuttaako nämä käyttäjät liiketoiminnallisia tavoitteita yrityksen verkkosivustolla, sosiaalisessa mediassa tai verkkokaupassa. 

Data tarjoaa parhaimmillaan tietoa sen tulkitsijalle. Keräämällä dataa ja varsinkin ymmärtämällä datan kertomia tiedonjyväsiä, voidaan saada entistä parempi käsitys omista kohderyhmistä ja käyttäytymisestään sekä tarpeistaan. 

Tavoitteiden määrittäminen helpottaa kerätyn datan analysointia ja tulkitsemista. Dataa kerättäessä ja verkkoanalytiikkaa hyödyntäessä on mietittävä, mitä tavoitteita verkkosivustollasi, kampanjallasi tai markkinointiviesteilläsi on ja miten näitä tavoitteita voidaan mitata. KPI:t (Key Performance Indicator), eli suorituskykymittarit, tuovat selkeyttä verkkoanalytiikkaan. KPI:t auttavat löytämään tiedonjyväset analytiikan keräämästä valtavasta datamassasta, kun määritetään tärkeimpien mitattavien asioiden konkreettiset mittarit. 

Verkkosivuston tai verkkokaupan mittaaminen

Ylivoimaisesti suosituin verkkoanalytiikkatyökalu on maksuton Google Analytics, joka tarjoaa vaihtoehtoja mm. kävijöiden, liikenteen, sivustokäyttäytymisen tai verkkokauppaostosten mittaamiseen. Google Analytics 4 (GA4) on Google Analytics -työkalun uusin versio. jonka avulla voit tehdä verkkosivujesi, verkkokauppasi ja sovellustesi kävijäseurantaa. Työkalun avulla voit kerätä sivustoltasi dataa, jota voit tutkia työkalun omissa, helppokäyttöisissä raporteissa.  

Google Analytics 4 -raporttien avulla voit seurata liikennettä sivustollesi, tutkia kävijätietoja ja ymmärtää heidän toimintaansa sivustollasi. Voit myös muokata raportteja tavoitteisiisi sopiviksi tai tutkia entistäkin tarkempia käyttötietoja työkalun Kartoitukset-ominaisuuden avulla. 

UTM-parametrien avulla saat entistäkin tarkemmin seurattua hankintaliikennettä verkkosivustollesi tai -kauppaasi. UTM-parametrien avulla voit tunnistaa liikenteen esimerkiksi somemainoksista, affiliate-linkeistä tai uutiskirjeistä, ja siten tutkittua liikennettä ja sen laatua entistäkin tarkemmin. UTM-parametreilla tarkoitetaan url-osoitteeseen lisättäviä muuttujia, jonka avulla markkinoija pystyy seuraamaan erittäin tarkasti, mistä linkistä käyttäjä omalle verkkosivustolle tulee. 

Tieturin Google Analytics 4 -koulutuksen avulla opit verkkoanalytiikan hyödyntämisen mahdollisuudet. GA4-koulutuksen jälkeen tunnet työkalun toimintalogiikan, sen tarjoamat raportit verkkosivuston seurantaan ja osaat hyödyntää sitä verkkosivustosi tai -kauppasi mittaamiseen. Koulutuksessa kuulet myös hyviä vinkkejä mm. siitä, miten voit UTM-parametreilla seurata liikennettä verkkosivustollesi esimerkiksi Facebookista tai LinkedInistä. 

Tietosuoja on tärkeä huomioitava myös digimarkkinoinnissa ja verkkoanalytiikassa. Erityisesti sivustojen mittaamiseen on vahvasti sidoksissa GDPR:n ohjaama lainsäädäntö mittauksen suostumukseen, evästehallintaan sekä tiedonkäsittelyyn. EU:n tietosuoja-asetus GDPR käytännössä -koulutuksessa opit EU:n tietosuoja-asetuksen GDPR:n olennaiset kohdat ja konkreettiset vaikutukset digimarkkinointiin. 

Hakukonenäkyvyys, hakukoneoptimointi ja näiden mittaaminen

Google Haku on monelle yritykselle yksi tärkeimmistä markkinointikanavista – niin orgaaninen kuin maksettu näkyvyys ovat avainasemassa organisaation ja brändin löydettävyyden kannalta.  

Google Analyticsiin voi yhdistää myös muihin Googlen palveluihin. Google Search Consolen avulla näet parhaimmillaan jopa avainsanan tarkkuudella, miten verkkosivustosi saa orgaanista näkyvyyttä hakukoneessa. Search Console -työkalun voit yhdistää Google Analyticsiin, jolloin näet myös sen, miten näkyvyys heijastuu verkkosivustolla käyttäytymiseen ja mitkä sanat tai sivut tuovat tavoitteiden näkökulmasta arvokasta liikennettä hakukoneesta. 

Hakukoneoptimointi (SEO) -koulutuksessa tutustut siihen, millaisilla toimintatavoilla, sisällöillä sekä työkaluilla voit parantaa näkyvyyttäsi hakukoneen orgaanisissa, eli maksuttomissa hakutuloksissa. Koulutuksessa opit sen, miten hakukoneet toimivat ja ymmärrät, millainen sisältö sekä sivusto on hakukoneen näkökulmasta laadukas. Google Haku myös kehittyy jatkuvasti, joten koulutuksen avulla saat asiantuntijan vinkit siitä, mitä hakukoneoptimoinnissa on huomioitava juuri nyt. 

Digimainonta ja hakukonemainonta

Hakukoneessa voit parantaa näkyvyyttäsi myös hakukonemainonnalla (SEA). Google Adsilla voit mainostaa Google Haussa, mutta myös sen lisäksi miljoonissa verkkosivustoissa ja sovelluksissa sekä muissa Googlen palveluissa ja verkostoissa. Monipuolisten mainosmahdollisuuksien ja valtavan potentiaalisen tavoittavuuden takia se onkin tärkeä mainostyökalu monelle. 

Verkkoanalytiikan avulla voit myös parantaa mainontasi tuloksia. Google Ads -mainostyökalun voit helposti yhdistää Google Analyticsiisi ja saat entistäkin tarkempaa tietoa kampanjoidesi toimivuudesta. 

Tieturin Google Ads -koulutus auttaa sinua oppimaan sen, miten voit hakukonemainonnalla (SEA) parantaa näkyvyyttäsi Google Haussa. Koulutuksen jälkeen hallitset Google Adsin perusteet ja luoda tehokasta, dataan perustuvaa mainontaa. Saat myös vinkkejä, miten Google Analyticsin avulla saat tehtyä mainonnasta entistäkin tehokkaampaa. 

Markkinoinnin visuaalisuus

Markkinoinnissa ja mainonnassa mainoksen visuaalisuus on tärkeässä osassa. Digitaalisten kanavien, etenkin sosiaalisen median, myötä kuvien ja videoiden merkitys markkinoinnin tehokkuudessa on kasvanut. Laadukkaat, personoidut kuvat ja brändi-ilmeen mukaiset taitot vahvistavat brändimielikuvaasi ja houkuttelevat asiakkaita perehtymään viestiisi. Visuaalisen puolen tehostamiseksi tarjoamme koulutusta InDesigniin, Photoshopiin ja Illustratoriin.

Hae koulutuksista

Ajankohtaista luettavaa

Katso webinaarit