Käyttäjätarinat, jotka oikeasti toimivat
Käyttäjätarinoita laaditaan monessa organisaatiossa vain siksi, että niin kuuluu tehdä – mutta tehdäänkö niitä oikein? Laadukkaasti kirjoitetut käyttäjätarinat ovat yksi ketterän kehityksen tehokkaimmista työkaluista, mutta vain silloin, kun ne perustuvat todellisiin käyttäjätarpeisiin ja tukevat kehitystiimin työtä. Hyvän käyttäjätarinan luominen -koulutus varmistaa, että osaat luoda käyttäjätarinoita, jotka ohjaavat kehitystä oikeaan suuntaan ja tuottavat arvoa sekä käyttäjille että organisaatiolle.
Tässä koulutuksessa opit, miten käyttäjätarinoista tehdään selkeitä, tavoitteellisia ja vaikuttavia. Käymme läpi perinteiset menetelmät, kuten hyväksymiskriteerit ja tarinoiden pilkkomisen, mutta sukellamme myös syvemmälle modernimpiin työkaluihin, kuten tuotteen dimensioihin ja tarinakarttoihin. Käytännönläheinen lähestymistapamme varmistaa, että voit soveltaa oppeja heti omassa työssäsi.
Paikka
Helsinki
Koulutusmuoto
Classroom
Remote
Kesto
1 päivä
Hinta
945 €
Kenelle koulutus on suunnattu?
Tämä koulutus on suunniteltu juuri sinulle, joka haluat viedä käyttäjätarinoiden osaamisesi uudelle tasolle. Jos toimit tuoteomistajana, projektipäällikkönä, business-analyytikkona, palvelumuotoilijana, kehittäjänä, scrum masterina tai ketteränä vaatimusmäärittelijänä, tämä koulutus antaa sinulle konkreettisia työkaluja ja menetelmiä, joilla erottua ammattilaisena.
Lisätietoja osallistujille
- Ennakko-osaamista ei vaadita, kaikki ovat tervetulleita koulutukseen. Koulutuksen sisällön omaksumista kuitenkin helpottaa, jos osallistujilla on kokemusta ketterien työjonojen ja sinne kirjattujen vaatimusten kanssa työskentelystä.
- Etäkoulutuksissa (ja hybridikoulutuksissa etäosallistujille) hyödynnetään virtuaalisia valkotauluja (esim. Mural/Miro), jolloin näiden käyttötaito on eduksi.
- Koulutusmateriaali on englanninkielinen.
- Koulutus on suunniteltu käytäväksi joko itsenäisesti tai yhdessä Kehitysjonojen (Backlog) hallinta -koulutuksen kanssa.

OPI
laatimaan käyttäjätarinoita, joita kehitystiimit ja sidosryhmät todella ymmärtävät.

TUNNISTA
ja priorisoi todelliset käyttäjä- ja asiakastarpeet.

LUO
hyväksymiskriteereitä, jotka huomioivat tuotteen keskeiset ulottuvuudet.

YMMÄRRÄ
paremmin asiakkaiden tarpeet, mikä johtaa laadukkaampiin lopputuloksiin.
Ohjelma
- Mikä on ketterän kehityksen lähtökohta ja miksi se on tärkeä?
- Miten tavoitteet ohjaavat käyttäjätarinoiden laatimista?
- Liiketoiminnan tarpeiden ja vaatimusten huomiointi
- Käyttäjän tarpeiden ja käytösmallien tunnistaminen
- Miten palvelumuotoilu auttaa käyttäjätarinoiden luonnissa?
- Tekniikoita käyttäjän tarpeiden löytämiseen
- Kehitysjono arvontuoton työkaluna
- Minkälaisia vaatimuksia kehitysjonoilla hallitaan?
- Miten tarinakartat auttavat käyttäjätarinoiden selkeyttämisessä?
- Käyttäjätarinoiden jalostaminen ja pilkkominen
- Miten hyödynnän tuotteen dimensioita vaatimusten selkeyttämisessä?
- Miten varmistamme laadukkaan lopputuloksen yhdessä?
Kouluttajat

Tuuli Pesonen
5,4/6 palautteet saanut kouluttaja
Tieturi
Tuuli on erittäin kokenut kouluttaja, joka moninaisilla opetustavoillaan varmistaa jokaisen oppimisen koulutuksissaan. Tuuli onkin saanut opetustavoistaan 5,4/6 palautteet, joissa opetusmetodien lisäksi nousee esiin hänen ainutlaatuinen asiantuntijuutensa ja innostavuus.
Tuulilla on yli 10 vuoden kokemus ketterien viitekehysten ja tiimien parissa toimimisesta. Hän omaa yhden Suomen kattavimmista kokemuksista Scrum Masterin ja Agile Coachin rooleissa.

Anssi Rusanen
Professional Scrum Master ja Product Owner
Tieturi
Anssilla on yli 25 vuoden kattava kokemus ohjelmistokehityksen ja tiimityöskentelyn parista. Hän on ketterien menetelmien arvostettu asiantuntija, joka yhdistää vahvan teknisen osaamisen ja ihmisläheisen opetuksen. Anssin koulutuksesta viet opit taatusti käytäntöön – tämän todentaa hänen palautekeskiarvo 5,6/6.
Pitkän kokemuksen lisäksi Rusanen on sertifioitu Professional Scrum Master, Product Owner, SAFe® Practice Consultant sekä Professional Scrum Product Owner II ja Professional Scrum Master II.
Kulmakivet hänen koulutuksissaan ovat: asiakasarvon tuottaminen, sujuvan ja ketterän työskentelyn edistäminen sekä teknologian ymmärtäminen – nämä otat taatusti haltuun Anssin opeilla.

Ilmoittaudu edullisemmin – tutustu etuihisi
Ryhmäalennus
Tarjoamme -10% alennuksen vähintään 3 hengen ryhmille. Hyödynnä etu verkkokaupassa koodilla TIIMI10 tai kysy tarjousta koulutusmyyjältämme: emilia.hamalainen@tieturi.fi
Koulutuskortti
Suositulla koulutuskortilla voit säästää jopa -40% koulutuspäivissä ja saat mahdollisuuden hyödyntää laajempaa koulutustarjontaa. Lue lisää täältä.

Mitä osallistujat sanovat?
💬 ”Anssi on loistava kouluttaja. Erityisesti pidän Anssin tavasta käsitellä koulutuksen aiheet luontaisessa järjestyksessä eikä välttämättä tiukasti materiaalin mukaan.”
💬 ”Loistava koulutus, kiitos!”

Sijainti
Meeting Park OASIS
Itämerenkatu 14
(Ruoholahden metroasema)
00180 HELSINKI.
Meeting Park Oasis on uusi ja moderni tila Ruoholahden metroaseman kiinteistössä loistavien liikenneyhteyksien varrella. Metron lisäksi raitiovaunu ja bussi kuljettavat suoraan kiinteistön läheisyyteen, minkä lisäksi Ruoholahdesta löytyy myös parkkihalleja autoileville.
Käynti:
Eteläpuolelta (Selkämerenkuja) Konservatoriota vastapäätä.
Hinta 945 € +alv
Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä koulutuksista:
Aiheeseen liittyvät webinaarit
Aiheeseen liittyvät blogit