Tekoäly ja bisnes

Published 12.11.2018
Reading time approx 3 min

Kun puhutaan tekoälystä, monille tulee mieleen kokonaan teknologisoitu sci-fi-elämä ja sota meitä älykkäämpiä robotteja vastaan. Tällaiselle teknofobialle ei kuitenkaan tarvitse uhrata aikaa, sillä tutkijoiden mukaan tekoäly ei tule päihittämään meitä vielä ihan hetkeen. Sen sijaan voidaan keskittyä esimerkiksi siihen, kuinka sitä voidaan parhaiten hyödyntää esimerkiksi yritysten toiminnassa.

Entisaikaan vain suurimmat yritykset pystyivät investoimaan tekoälyyn, mutta nykypäivänä asiat muuttuvat – ja nopeasti. Jatkuvasti kehittyvä tekoäly on nyt jokaisen arkea. Siksi onkin kummallista, että yrityksistä vain pieni osa on investoinut ja ottanut käyttöön tekoälyisiä ratkaisuja. Suurin osa yrityksistä on vielä suunnitteluvaiheissa – toisin sanoen, ei paniikkia. 

Tekoäly – kuinka hyödynnät sitä?

Talouslehti Forbes julkaisi artikkelin “tekoälyn vallankumouksesta” ja käsittelee muun muassa sitä, miten yritykset voisivat parhaiten hyödyntää uusia teknologioita. Esimerkiksi terveydenhuolto, finanssipalvelut, autoteollisuus ja logistiikkapalvelut hyötyisivät suuresti, jos kehittäisivät tätä puolta yritystoiminnassaan. Artikkelissa listattiin muutama keino:

  1. Määrittele yrityksesi tarpeet: Mitä voitaisiin parantaa tekoälyllä?
  2. Ymmärrä riskit: Jokainen uusi teknologia tuo tullessaan riskejä. Tätä varten on tehtävä huolellista testausta implementointivaiheessa.
  3. Etsi oikeat tekoälypalvelut: Koodarit, softatestaajat, kehittäjät, kaikki alaan liittyvät. Sinun ei kuitenkaan tarvitse palkata yritykseesi erillistä yksikköä – voit ostaa haluamasi palvelun toiselta yritykseltä.
  4. Rakenna oikea pohja: Tarvitset oikeat ihmiset ja oikean teknologiakulttuurin. Näiden löytämiseen menee aikaa ja investointia. Uusi teknologia ja uudet kyvyt ovat kalliita, mutta täysin sen arvoisia – ne voivat muuttaa koko liiketoimintasi.

Forbes listaa myös esimerkkejä siitä, miten eri yritykset ovat käyttäneet tekoälyä hyväkseen. Esimerkiksi Barbien uusin kaunotar, HelloBarbie, kuuntelee ja vastaa lapselle leikin keskellä. Coca-Cola käyttää tekoälyä datan hallintaan, tuotekehitykseen, tekoälybotteihin ja kokeilee jopa lisättyä todellisuutta. Heineken hamuaa enemmän valtaa Amerikassa ja aikoo käyttää tekoälyä parantaakseen toimintoja, markkinointia, mainoksia ja asiakaspalvelua.

Tekoäly on saapunut myös keittiöön. IBM:n Chef Watson auttaa kokkia luomaan reseptejä aineista, joita ehdotat. Voit myös etsiä reseptejä haluamillesi ruoille. Toiseen IBM:n koneeseen syötettiin satoja Gaudin taideteoksia. Kone pystyi analysoimaan ne ja viemään inspiraatiota kaikille taiteilijoille, joiden tuli tehdä veistos Gaudin tyylillä. 

Myös maailman suurin energiantuottaja, BP on investoinut miljoonia ison datan teknologiaan paranteekseen resurssien käyttöä, turvallisuutta sekä luotettavuutta öljyn ja kaasun tuottoon ja jalostukseen. American Express käyttää erilaisia algoritmeja etsiäkseen vikoja tai petoksia rahansiirrossa. 

Kiinan suuren väkiluvun vuoksi siellä ei ole tarpeeksi lääkäreitä tutkimaan kaikkia mahdollisia keuhkosyöpien alkuja. Tekoälyn avulla kuitenkin voidaan tutkia potilaita ottamalla yksinkertaisesti CT-skanneja.

Volvo käyttää tekoälyä ennustaakseen, milloin autojen osat mahdollisesti rikkoontuvat. BBCn projektissa ”Talking with Machines” voit käydä kahdenkeskisiä keskusteluja älykuulokkeiden avulla.

Tekoäly kehittyy jatkuvasti, ja se, mitä meillä nyt on, on viiden vuoden päästä vanhaa teknologiaa. 

Jos tekoäly laittaa pään pyörälle etkä oikein tiedä mitä ajatella, tule Tieturille oppimaan lisää!

Tags

Tekoäly Digitalisaatio