Ravinto tukee aivojen oppimiskykyä
Oletko vegaani, flexitaristi vai sekasyöjä?
Koulutuskeskuksena Tieturille on tärkeää, että koulutusolosuhteet tukevat oppimista kokonaisvaltaisesti, ja siksi olemme valinneet Fazerin yhteistyökumppaniksi. Tunnistamme hyvän ravinnon merkityksen oppimisessa ja tahdomme, että meidänkin asiakkaamme syövät ruokaa, joka edesauttaa kognitiivista suorituskykyä.
Tulevaisuuden ruokatrendit
Tulevaisuuden ruokatrendit voidaan tiivistää terveyteen, hyvinvointiin ja kestävyyteen. Ruokatietoutta on niin paljon, että se, mitä syöt, on osa identiteettiäsi, eikä vain selviytymiskeino. Ei riitä, että ruoka on ravintorikasta ja makoisaa – sen tulee myös olla eettistä, sillä ilmastonmuutosahdistuksessa kasvanut sukupolvi tiedostaa hyvin esimerkiksi lihateollisuuden haitat maapallolle.
Perusruoista saatavista vitamiineista on opetettu kaikille jo koulun terveystiedon tunneilla. Nykyään aiheeseen on kuitenkin paneuduttu syvemmin – vatsan ja aivojen välinen yhteys onkin luultua suurempi, ja suolistoa sanotaankin toisiksi aivoiksi.
Fazerkin tunnistaa tämän yhteyden, ja onkin startannut Fazer Brainhow-tutkimusohjelman, jossa selvitetään, millainen ravinto yhdessä unen, fyysisen ja psyykkisen toiminnan sekä palautumisen kanssa voisivat parantaa kognitiivista suorituskykyä. Tämä holistinen lähestymistapa ravintoon auttaisi pitämään energiatasonkin hyvänä. Fazer onkin tehnyt testejä, joissa asiakkaat ovat syöneet aivoruokaa, ja sen jälkeen heidän syömistään, nukkumistaan, liikkumistaan sekä ruokailutottumuksiaan on seurattu.
Ruokahävikin pienentäminen
Fazer Food Servicesillä ruokahävikin pienentäminen on pitkäjänteistä työtä. Tavoitteena on vähentää ruokajätettä arvoketjun kaikissa vaiheissa aina tilaamisesta ja varastoinnista ruoan esillelaittoon asti. Inspiraatiota haetaan esimerkiksi helsinkiläisestä Loop-ravintolasta, jossa ruoat valmistetaan vähintään 90-prosenttisesti tukkukauppiaiden, ravintoloiden ja ruokakauppojen poisheittämistä aineksista. Loop myös palkkaa ihmisiä, joiden olisi ehkä vaikea saada muualta töitä, kuten maahanmuuttajia. Fazerin liiketoiminnot tekevät yhteistyötä Loopin perustajan, From Waste To Tasten kanssa etsimällä eri ratkaisuja ruokahävikin pienentämiseen.
Tunnelma ravintolassa ja visuaalisuus
ICT-yrityksenä Tieturille sopii myös Fazerin pyrkimykset yhdistää ruoka teknologiaan. Fazerin vuoden 2019 trendiraportissa puhutaan nimittäin siitä, miten älykästä dataa voidaan hyödyntää ruoan kasvattamiseen ja toimittamiseen.
Terveyden ja kestävyyden lisäksi Fazer pysyy aina ajan tasalla: vuonna 2019 Fazerin ravintoloissa seurataan viittä uutta trendiä, jotka ovat uudet kasviproteiinit, ayurveda, värikkäät lattet, pavut leivonnaisissa sekä glamouria esillepanoissa visuaalisen aistinautinnon tuomiseksi. Odotamme innolla, miten tämä näkyy meillä Töölönlahdella.
Visuaalisuuden esiintuomista ollaankin mietitty toden teolla. Oxfordin yliopiston kokeellisen psykologian professori Charles Spence kertoo dokumenttielokuvassa Tasteology kuinka värit, koostumukset, tuoksut, äänet ja esillepano kertovat, mitä makuja voimme odottaa. Elokuva kertoo muun muassa sen, että makeiden asioiden syöminen valkoisilta lautaisilta maistuu paremmalta kuin mustilta lautasilta.
Uutta ravintolaa suunnitellessaan Fazer Food Services ottaa huomioon ruoan lisäksi myös palvelun ja tunnelman, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaiseen kokemukseen. Aistimarkkinointiin panostetaan värien, muotojen, äänien ja kontekstien saralta.
Hero Chef-keittiömestari on ravintolan kasvot ja Mood Operator toimii henkilökunnan ja asiakkaiden välisenä yhteyshenkilönä. Asiakkaat käyvät yleensä syömässä Fazerin ravintolassa useinakin päivinä viikossa, ja näin ollen on tärkeää, että henkilökunta tunnistaa heidät.
Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Fazerin kanssa, ja kiitollisia siitä, että meillä on mahdollisuus jatkaa sitä tulevaisuudessakin!