Koulutukset ja osaamisen myönteinen kierre
Koulutuskampuksemme taukotilassa kuuluu innokas puheensorina, kun koulutukset ovat hetken päiväkahvitauolla. Virinnyt talouskasvu näkyy koulutusten kysynnässä: yritykset panostavat henkilöstön kehittämiseen.
Mikä on nyt uusinta uutta, mitä IT-alalla pitäisi osata; mitkä taidot on aina hallittava vähintään yleisellä tasolla ja päivitettävä aika ajoin?
Ohjelmistokehityksessä ainakin ketteryys. ScrumMaster -kurssilaiset pohtivat äsken aamukahvilla, että IT-ala muuttuu niin nopeasti ja kaiken aikaa, että koulutusta tarvitaan jatkuvasti. Sertifikaatit ovat tärkeitä – myös kurssilaisten nykyisille ja tuleville asiakkaille, jotka edellyttävät sertifikaatteja jo projektien kilpailutuksissa.
Mitä iloa ja etua kouluttamisesta on asiantuntijalle itselleen, mitä työnantajalle?
Monelle investointi ei niinkään ole rahakysymys, vaan aika – varsinkin kun yritykset usein kurssittavat useamman osaajan kerralla. Koulutukset ovat siis osto, jolta on lupa odottaa korkeaa laatua.
Ohjelmistokehittäjä korostaa, että on tärkeää, että hän pääsee heti myös käyttämään uutta osaamistaan. Koulutukset ovat investointeja, joille oltava selvä asiakastarve, merkitys.
Tiimejä yhdistellään joustavasti asiakasprojektista toiseen, jolloin onnistumiseen vaikuttaa yksilöosaamisten lisäksi tiimin kokonaisuus. Kurssilainen sanoo sen ääneen: ”Olisi ihana olla joskus töissä sellaisessa organisaatiossa, jossa kaikki ovat innokkaita ja osaavia.” Oppimiseen ja osaamisensa jakamiseen kannustava yrityskulttuuri on ICT-alan kilpailluilla työmarkkinoilla vahva vetovoimatekijä.
Digitalisaation vaikutuksia työvoiman tarpeeseen selvittäneen ManpowerGroupin kansainvälisen tutkimuksen mukaan paras vakuutus on yhdistelmä ihmisen pehmeitä taitoja, teknistä kyvykkyyttä ja digitaalista osaamista.
Pehmeistä taidoista arvostetuimmat ovat viestintä-, yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot. Vain ihmiselle ominaisia ovat myös luovuus, empaattisuus, suhteiden rakentaminen, kognitiiviset kyvyt, uteliaisuus ja oppimishalu.
Teknisiä kykyjä tarvitaan rinnalle: organisaatio arvostaa työntekijöitä, jotka osaavat sekä viestiä, ratkaista ongelmia että ymmärtävät uutta tekniikkaa ja järjestelmiä. Heidän avullaan voidaan parantaa asiakaspalvelua ja tuottaa eniten lisäarvoa.
Digiosaajia tarvitaan vauhdittamaan muutosta, kun eri toimialoilla siirrytään yhä kehittyneempiin, automatisoituihin prosesseihin. Valtaosa tutkituista yrityksistä eri maissa aikookin kasvattaa henkilöstömääräänsä digitalisaation takia.
Kolme vinkkiä johtajalle:
– Rekrytoi oppimishalukkaita ja tue oppimismyönteistä kulttuuria, niin houkuttelet ja pidät parhaita osaajia.
– Kartoita työntekijöiden osaamistarpeet ja tarjoa mahdollisuuksia päivittää perinteiset osaamisalueet digitaalisilla taidoilla.
– Kehitä digiajan johtajuutta: vaali oppimishalua ja anna työntekijöiden hyödyntää koko osaamisensa.
Tieturi järjestää vuosittain satoja koulutuksia: lähi-, verkko- ja monimuotokursseja suomeksi, ruotsiksi, englanniksi – sekä kaikille avoimia että tilaajalle räätälöityjä. Mitkä niistä tarjoat omille osaajillesi?
Pauliina Lautanen-Nissi
Business Director