Hyödynnä viitekehyksiä IT-palvelujen rakentamisessa ja ylläpidossa
Erilaiset viitekehykset ovat tärkeitä työkaluja, jotka helpottavat IT-palveluiden hallintaa ja kehittämistä. Ne tarjoavat raamit ja periaatteet, joiden avulla IT-palveluiden laatua voidaan parantaa ja ylläpitää. Viitekehyksien käyttö parantaa tutkitusti toiminnan laatua ja asiakastyytyväisyyttä, vähentää kustannuksia resurssien käytön tehostumisen myötä sekä tuo vakautta.
Hyväksi todettu TOGAF®-standardi
Kun lähdetään suunnittelemaan palvelua, TOGAF-standardi on oiva viitekehys IT-palveluiden kehittämiseen. Se tarjoaa raamit ja periaatteet, joiden avulla voidaan kehittää ja hallita kokonaisarkkitehtuuria. TOGAF auttaa ymmärtämään, miten arkkitehtuuri kytkee IT-palvelut liiketoiminta-arvoihin.
Kun tuotetta tai palvelua lähdetään rakentamaan ja julkaisemaan, Scrumia voidaan hyödyntää sovelluskehityksessä ja PRINCE2:n säännöksiä ja ohjeita projektinhallinnassa.
Vakautta ylläpitämiseen viitekehyksien avulla
ITIL® on yleisimmin käytetty viitekehys IT-palveluiden hallinnassa. Se tarjoaa laajan näkemyksen IT-palvelujen hallinnan prosesseista ja kuvaa, kuinka IT-palveluita tulisi kehittää, toteuttaa ja ylläpitää.
FitSM on kevyempi ratkaisu niille, joille ITIL saattaa tuntua turhaan raskaalta. FitSM:n tavoitteena on ylläpitää selkeää, käytännöllistä, kevyttä ja saavutettavissa olevaa standardia, joka mahdollistaa tehokkaan IT-palvelunhallinnan.
Kokonaisuutta pitää myös koko ajan suunnitella ja valvoa sekä laatua pitää kehittää. Laadun kehittämisessä on hyvä hyödyntää Leania ja valvontaan ja hallintaan sopii COBIT®.
DevOps on lähestymistapa, joka tiivistää kehittäjien ja ylläpitäjien yhteistyötä. Se painottaa jatkuvaa toimitusketjua ja nopeita iterointeja. DevOps tarjoaa periaatteet ja tekniikat IT-palvelujen kehittämiseen ja hallintaan, ja se on erittäin tärkeä viitekehys nykyaikaisille IT-palveluille. Ketteryyden skaalauksen viitekehystä SAFea voidaan oivallisesti hyödyntää suunnitteluvaiheessa.
Viitekehykset auttavat myös kyber- ja tietoturvauhkiin
Lähes kaikkia viitekehyksiä yhdistää ISO-standardit ja niiden noudattaminen. ISO/IEC-standardien pohjalta pystyt sertifioimaan oman osaamisesi tai organisaatiosi tekemistä.
Viitekehysten käyttö IT-palveluissa tarjoaa tärkeitä puitteita ja periaatteita IT-palvelujen hallinnan ja kehittämisen tueksi. Niiden avulla voidaan parantaa IT-palvelujen laatua ja varmistaa, että ne tukevat liiketoiminnan tavoitteita tehokkaasti.
Katso alla olevalta videolta, miten kaikki nämä erilaiset viitekehykset ovat sidoksissa IT-palveluiden suunnitteluun, rakentamiseen tai ylläpitämiseen. Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.
Sinua saattaisi kiinnostaa
- TOGAF® EA Course: Combined Foundation and Practitioner
- Scrum Master I (SM I)
- PRINCE2® Foundation, 6th Edition, suomeksi
- ITIL® 4 Foundation
- COBIT 2019 Foundation Course
- Leading SAFe with SAFe Agilist (SA) Certification
- Koulutuksia kaikkiin yleisimpiin IT-maailmassa käytettäviin viitekehyksiin
ITIL® and PRINCE2® are registered trademarks of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
TOGAF® is a registered trademarks of The Open Group.
Ben Kalland
Ben Kalland on palvelunhallinnan ammattilainen, joka on nähnyt IT-alaa eri suunnista jo 30 vuoden ajan. Hänen erikoisosaamistaan ovat TOGAF, ITIL®, COBIT ja ISO 20000 sekä muut mallit ja standardit, jotka tuovat lisäarvoa ja laatua IT-palveluihin. Benin koulutuksen ja konsultoinnin missio on osaamisen siirtäminen asiakkaalle.